Başka bir gemi ile karşılıklı geçiş


Eğer kanal genişliği yeterliyse,diğer bir gemiyle karşılıklı geçiş basitçe, her ikisinin de kendi hatlarında kalmasını sağlama durumundan ibarettir.


Problem yeterli genişlikten kastettiğimizin ne kadar miktar olduğudur. Bu sorunun cevabı, geçen geminin büyüklüğü, draftı, eniyle ayrıca, kanalda varsa akıntı yön ve hızıyla da alakalıdır.

Panama kanalında gemiler rutin olarak 150 m genişlik olan yerlerde yan yana rahatlıkla geçmektedirler. Fakat buradan geçen gemilerin toplam enleri 52 m yi geçmemektedir. Sadece panamax olan gemiler,(panamax gemi demek=50.000-70.000 dwt.Max.32,2 m(106 ft) enli gemiler) bu 150 m genişliğindeki kanalın dar bölgelerinden tek olarak geçmektedirler. Sebebi de, manevra sınırlılıklarından dolayıdır. Bu limit panama kanalında çalışan tecrübeli pilotların görüşlerine göre belirlenmiş ve simulatör testleriyle onaylanmıştır.


Geçişlerde gemiler,

1. Hemen hemen pruva pruvaya yaklaşırlar ne erken nede geç 1,5 gemi boyu kala her iki gemide dümenini sancağa basarak kendi taraflarına gelip emniyetle geçerler. Eğer erkenden her iki gemide sancağa gelirse bank etkisinden erken etkilenip diğer geminin önüne düşme tehlikesi oluşur.



2. Bir gemi diğer geminin başını bordaladığında,dümen gemi banka paralel gelecek şekilde iskeleye basılır



3. Dümen tekrar sancak tarafa basılıp savrulma kontrol altında tutulur ve karşılanır. Burada dikkatli olmak gerekir.Sürekli pruva izlenmelidir. Sancak kıç omuzluktaki bank emmesi ve diğer geminin eksi basınç bulunan kıç tarafına yaklaşan bizim geminin baş tarafı yüzünden gemimiz iskeleye savrulmaya devam etmek isteyecektir. Bu savrulmayı kontrol altında tutmak(yani,baş ve kıçtaki emme etkisini karşılamak için) ve karşılamak için yeterli sancak dümen açısı kullanmalıyız.



4. Bu durumda sancak dümen açısını arttırmamalıyız çünkü gemi zaten bank itmesi ile tekrar yavaşça kanalın merkezine yani iskeleye doğru gelecektir. Karşılıklı çok uzun süre paralel bulunulmadığından dolayı bu geçiş emniyetle tamamlanır.



5. Sonunda,her iki gemi kıçları birbirlerinin yanından geçerken eksi basınçlar birbirini çekeceğinden gemiler tekrar kanal merkezine gelirler ve devam ederler.



Bu tip geçişlerde gemi hızı önemlidir. Gemiler maksimum manevra süratlerinden daha az bir süratle ilerlemelidir.Bunun sebebi bank etkilerini minimuma indirmek ve gerekli olduğunda rpm arttırarak dümenin etkisini arttırmaktır. Bu karşılıklı geçiş manevrası konuşulduğu kadar çok ta zor değildir. Dünyanın bir çok dar kanalında bu manevra pilotlar tarafından mükemmel bir şekilde yapılmaktadır. İstanbul boğazında bazen bu geçiş manevrası bir çok kez büyütülmektedir.


İstanbul boğazında da hem simülatör hem de gerçek 2-3 farklı büyüklükteki gemilerin karşılıklı geçiş denemelerini, boğazın farklı kısımlarını da kapsayacak büyük bir çalışma yapılarak emniyetli seyir limitleri gerçekçi bir şekilde belirlenmelidir. Bu araştırma sonuçları gemilerin emniyetli seyirleri açısından başka kanallar için de kullanılır. 

Tüm bu simülatör ve gerçek gemi araştırmalarında tecrübeli pilot ve gemi kullanıcıların hizmetlerinden istifade edilmelidir. Hatta sadece hizmet bu konu için değil, kıyılarımızda yapılacak her türlü şamandıra yerleştirilmesi, iskele,liman yapılmadan önce de bu bölgelerin uzmanı olan pilotların görüşleri alınmalıdır (yani;o bölgede hakim rüzgar nedir? akıntı yönü nedir? şamandıralar hangi istikamette olmalıdır? demir atmak için kerteriz şamandırasına ihtiyaç var mı? swell var mı? gemi böyle yanaşırsa uzun süre kalabilir mi?  vs. gibi daha birçok önemli konu sorulmalı, görüş alınmalı, araştırma yapılmalıdır...).

Yorumlar