Daha önceden de sıklıkla işlendiği üzere son 10 yılda konteyner gemilerinin boyutlarında sürekli olarak büyüme gerçekleşmesi her ne kadar ölçek ekonomisinin bir gerekliliği olsa da bu arzın aynı oranda taleple eşleşip eşleşmeyeceği önemli bir konudur.
Halihazırda dünyanın en büyük yük gemisi "Marco Polo" da 16 bin konteyner taşıma kapasitesine sahip ve 396 metrelik tam boyuyla bir süre daha ünvanını koruyacak ancak inşası devam eden ve adını yine kaşiflerden alacak iki konteyner gemisi daha 18 bin konteynerlik taşıma kapasiteleriyle önümüzdeki sene denize indirilmiş olacaklar.
Dolayısıyla Asya – Avrupa ve Asya - Amerika arasındaki ticaretin büyümesi konteyner gemilerinin de büyümesine yol açarken hizmete girecek olan Maersk Triple E sınıfı gemiler ‘en büyük konteyner gemisi’ unvanını alarak daha büyük taşımalarla konteyner marketinde etkin rol oynayacaklar.
Maersk ve CGM CMA , Çin’in ihracatının artışının devam edeceğini öngörerek 2011 ve 2012 yıllarında Daewoo Shipbuilding’e toplam 3.8 milyar dolara 20 adet Triple E gemisi sipariş etmişti. Peki Çin ekonomisi düşüşe geçerse?
2015'te 16 şirketin dev gemisi olacak (1)
Konteyner marketini takip eden analistler 20 en büyük konteyner şirketinin 16'sının 2015 yılında 12 bin TEU'nun üzerinde gemisi olacağını belirtmektedir. Şu an bu tonajda gemiye sahip olan şirket sayısı 9’dur.
Japonya'nın üçüncü en büyük taşıyıcısı 'K' Line'ın 14 bin TEU'luk 5 gemi için sipariş vermeyi düşündüğü belirtilmektedir. United Arab Shipping Co'nun (UASC) CEO'su Jorn Hinge de kapasiteleri 13 bin TEU ile 18 bin TEU arasında değişen mega gemiler sipariş etmeye hazırlandıklarını açıklamıştı. Hinge, açıklamasında, ekonomik düzelmenin yeni mega gemilerin eski küçük gemilerin yerini almasıyla ortaya çıkacağına inandığını bildirmişti. Yeni jenerasyon gemilerin teknolojik gelişmelerle daha etkili olacağını belirten Hinge, daha büyük gemilerin daha fazla tasarruf sebebi olacağını ifade etmektedir.Dolayısıyla bu büyüme özellikle büyük tonajlarda oldukça önemli bir kapasiteyi devreye alacaktır.
2017 yılına kadar dünya konteyner filosundaki değişiklikler aşağıdaki şekilde öngörülmektedir.(2)
Bunun anlamı şudur ki 10.000 teu üzeri büyük tonajdaki 5 yıl içindeki %87’lik büyüme çok daha fazla konteyneri dünya üzerinde taşıyacakken, bu konteynerlerin lokal bölgelerdeki dağıtımını yapacak feeder gemileri aynı kapasite oranında büyümeyeceğinden özellikle 2000 - 3000 teu altındaki gemilerde sıkıntılar baş gösterecektir.
Halihazırda dünyanın en büyük yük gemisi "Marco Polo" da 16 bin konteyner taşıma kapasitesine sahip ve 396 metrelik tam boyuyla bir süre daha ünvanını koruyacak ancak inşası devam eden ve adını yine kaşiflerden alacak iki konteyner gemisi daha 18 bin konteynerlik taşıma kapasiteleriyle önümüzdeki sene denize indirilmiş olacaklar.
Dolayısıyla Asya – Avrupa ve Asya - Amerika arasındaki ticaretin büyümesi konteyner gemilerinin de büyümesine yol açarken hizmete girecek olan Maersk Triple E sınıfı gemiler ‘en büyük konteyner gemisi’ unvanını alarak daha büyük taşımalarla konteyner marketinde etkin rol oynayacaklar.
Maersk ve CGM CMA , Çin’in ihracatının artışının devam edeceğini öngörerek 2011 ve 2012 yıllarında Daewoo Shipbuilding’e toplam 3.8 milyar dolara 20 adet Triple E gemisi sipariş etmişti. Peki Çin ekonomisi düşüşe geçerse?
2015'te 16 şirketin dev gemisi olacak (1)
Konteyner marketini takip eden analistler 20 en büyük konteyner şirketinin 16'sının 2015 yılında 12 bin TEU'nun üzerinde gemisi olacağını belirtmektedir. Şu an bu tonajda gemiye sahip olan şirket sayısı 9’dur.
Japonya'nın üçüncü en büyük taşıyıcısı 'K' Line'ın 14 bin TEU'luk 5 gemi için sipariş vermeyi düşündüğü belirtilmektedir. United Arab Shipping Co'nun (UASC) CEO'su Jorn Hinge de kapasiteleri 13 bin TEU ile 18 bin TEU arasında değişen mega gemiler sipariş etmeye hazırlandıklarını açıklamıştı. Hinge, açıklamasında, ekonomik düzelmenin yeni mega gemilerin eski küçük gemilerin yerini almasıyla ortaya çıkacağına inandığını bildirmişti. Yeni jenerasyon gemilerin teknolojik gelişmelerle daha etkili olacağını belirten Hinge, daha büyük gemilerin daha fazla tasarruf sebebi olacağını ifade etmektedir.Dolayısıyla bu büyüme özellikle büyük tonajlarda oldukça önemli bir kapasiteyi devreye alacaktır.
Bunun anlamı şudur ki 10.000 teu üzeri büyük tonajdaki 5 yıl içindeki %87’lik büyüme çok daha fazla konteyneri dünya üzerinde taşıyacakken, bu konteynerlerin lokal bölgelerdeki dağıtımını yapacak feeder gemileri aynı kapasite oranında büyümeyeceğinden özellikle 2000 - 3000 teu altındaki gemilerde sıkıntılar baş gösterecektir.
5 yıl içinde gemi adetlerinde en çok artışın da 7500 – 10000 teu arasında olacağını görmek aynı şekilde Intra America veya Intra Asia trafiğinde bu tonajlar kullanıldığında kalan feeder gemilerinin limanlardaki hacimleri eritemeyeceği fikri vermektedir.
Bu, feedering hizmetinin maliyetini arttırabileceği gibi limanlardaki sıkışıklığı arttıracak ve sonucunda liman maliyet rakamlarında da negatif etki gösterecektir.
Dolayısıyla konteyner operatörlerinin “düşük yakıt sarfiyatına sahip” 2000 teu altındaki konteyner gemilerini sipariş ederek zamanı geldiğinde hazır bulunmak üzere devreye alması marketteki beklenen doğru hareketlerden biridir.
Bu, feedering hizmetinin maliyetini arttırabileceği gibi limanlardaki sıkışıklığı arttıracak ve sonucunda liman maliyet rakamlarında da negatif etki gösterecektir.
Dolayısıyla konteyner operatörlerinin “düşük yakıt sarfiyatına sahip” 2000 teu altındaki konteyner gemilerini sipariş ederek zamanı geldiğinde hazır bulunmak üzere devreye alması marketteki beklenen doğru hareketlerden biridir.
Sevgili kardeşlerim.
YanıtlaSilGerçekten çok başarılı bir çalışma yapmışsınız.
Ellerinize ve emeğinize sağlık.
Bu makalenizi bende kendi sitemde size link vererek belirttim.
Bununla beraber sosyal medya üzerinden de daha fazla meslektaşlarımıza ulaşarak faydalı olmanızı temenni eder, bu tarz başarılı çalışmalarınızın devamını dilerim.
Saygılarımla.
Sait AKTAŞ
YDO Mk-2008